پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5828
-
الف
+

برای وطنم، بازی می‌کنم/اوایل کارم تنها بودم

علی نصیریان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، درباره کار در این حوزه با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

بدون شک علی نصیریان یکی از ستون‌های سینما، تلویزیون و تئاتر ماست. بازیگری خوش اخلاق، بدون حاشیه و محبوب که در همه دوران کاری‌اش، این خصلت را داشته و نماد یک بازیگر با ویژگی‌های مثبت کاری، اخلاقی و روحی است.

حسن فتحی در خلال سریال شهرزاد، لقب عالیجناب بازیگری ایران را به او داد و گفت الحق بزرگ آقایی برازنده ایشان است. کمتر کسی است که استدلال‌های قاضی شارح در سربداران را به یاد نداشته باشد. چشمان پرمحبت ابوالفتح هزاردستان را باسر برهنه و عینک ته استکانی‌اش ندیده باشد.

میرزا نوروز کفش‌های میرزانوروز که با لباس مندرس در بیابان‌های قزوین از کفش‌های مندرس و پاره‌اش می‌گریزد. حاج یونس فتوحی میوه ممنوعه که برای عشق هستی 70 سال عبادت را به باد داد و قدسی همچنان به پایش ایستاده بود.

دایی غفور بوی پیراهن یوسف که پاهایش تاب ایستادن در کنار اتوبوس اسرا را نداشت و عکس به دست از خود بیخود شده بود. بزرگ آقای سریال شهرزاد هم که دیگر ختم کلام بازیگری اوست.

نصیریان از آن دست بازیگرانی است که تاریخ مصرف ندارد و هرچه بر عمر بازیگری‌اش اضافه می شود توانمندی و اصالتش بیشتر به چشم می‌آید و جاودان‌تر از همه این نقش‌ها علی نصیریان است که در گفت‌و‌گو‌یی با آی‌فیلم نظر خود را درباره تئاتر و سینما تلویزیون گفته است.

جناب آقای نصیریان، به عنوان اولین سوال، اولین تجربه حضور شما در سینما چطور بود؟

در آن زمان که من می‌خواستم وارد سینما بشوم اوضاع فیلمسازی در ایران خوب نبود و به قول معروف فیلم فارسی، فیلم مورد علاقه مردم بود. ما با فیلم سینمایی «گاو» وارد سینما شدیم. فیلمی که پر از معنا و محتوا بود و دوست داشتیم داستانی را که معنا و فکر در آن است کار کنیم، حالا مقابل چه چیزی؟مقابل هیولایی مثل فیلمفارسی.

من عاشق قصه فیلم سینمایی «گاو» بودم و باور کنید برای بازی در این فیلم هیچ دستمزدی نگرفتم و با عشق تمام آن را بازی کردم. بودم. بعد از «گاو» به پیشنهاد آقای مهرجویی، سناریوی آقای هالو را نوشتم که فیلم دوم من بود. آقای هالو تنها تجربه من در زمینه فیلم نامه نویسی بود و با توجه به علاقه ام به کار اجرا، دیگر فیلم نامه نویسی را ادامه ندادم.

بعد از آن دوره‌ای که به قول شما مردم عاشق فیلم فارسی بودند، سلیقه مردم تغییر کرد و مسیر فیلم سازی در ایران نیز دچار تغییر و دگرگونی شد.

بله. سلیقه مردم دچار تغییر شد اما خب خیلی‌ها سختی کشیدند بابت این تغییر. یادم است سر فیلم سینمایی «گاو» آنقدر مخاطب کم بود که دوستان خودمان برای این فیلم سینمایی بلیط پاره می‌کردند تا مردم جذب این فیلم شوند. در واقع اوایل فعالیت‌هی هنری‌ام من و دوستانم بسیار تنها بودیم و سختی بابت همین قضیه کشیدیم. اما بعدها حضور افرادی مثل مهرجویی، کیمیایی و... باعث شد مسیر سینما تغییر کند و سلیقه مردم هم به همین خاطر تغییر کرد. الان سینمای ما فرهنگ و اندیشه دارد و اگر در دنیا مطرح می شود به همین دلیل است.

نظر شما در مورد آثار تلویزیونی که در آن ایفای نقش کردید، چیست و این که بیشتر دوست دارید در تلویزیون بازی کنید یا سینما؟

من کارهای زیادی در تلویزیون داشتم و بعضی از مجموعه‌ها از جمله «سربداران»، «هزار دستان» و «همسایه‌ها»، جزو آثار موفق زمان خودشان بوده اند، اما هیچ وقت تمایل خاصی ندارم برای این که حتماً در تلویزیون باشم یا در سینمابستگی.  دارد که چه چیزی پیش آید و آن چیزی را که تا حدودی احساس کنم، بد نباشد قبول می کنم. هنرپیشه باید حضور داشته باشد و نمی شود زمان طولانی نباشد و دیده نشود و کم و بیش باید تلاش خودش را داشته باشد.

در ماه رمضان امسال شما در سریال پرطرفدار «برادر جان» بازی کردید و خب مثل همیشه اکثر مخاطبان از بازی شما به وجد آمدند.

برادر جان مضمونی اخلاقی و انسانی داشت. همین امر برای بازی در این سریال مرا ترغیب کرد. من این نقش را بعد از این که تصویربرداری این سریال آغاز شد و کمی جلو رفته بود پذیرفتم چون از آن شخصیت خوشم آمد. من بزرگ آقا در «شهرزاد» را هم اینگونه انتخاب کردم. من بازیگرم و دوست دارم که شخصیت‌های متفاوت را بازی کنم.

اگر باز هم در تلویزیون پیشنهادی به شما داده شود، شما بازی می‌کنید؟

اگر باز هم کار خوبی باشد و پیشنهاد شود حتما قبول می‌کنم. چرا قبول نکنم؟ تلویزیون بخش مهمی از مملکتم است و من برای این وطن و مردم این وطن دارم کار می‌کنم ولی به شرط آنکه کار کار خوبی باشد، شخصیت را دوست داشته باشم و شخصیتی باشد که امکان کار داشته باشد نه اینکه یک شخصیتی نشسته بیایید یک نصیحتی بکند و برود، کسی باشد که بیش‌تر از اینکه نصیحت کند، عمل کنداصولا کارکترهایی که ثابت هستند و عملی از خود ندارند را دوست ندارم.

جناب آقای نصیریان، این روزها مشغول چه کاری هستید؟

امسال پیشنهادات نسبتاً پررنگی در عرصه سینما داشته ام اما قرار است در فیلم سینمایی «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی کنم. این فیلم همکاری من و داریوش مهرجویی بعد از چهل سال است، این اتفاق برای شخص من بسیار لذتبخش است که می‌خواهم بار دیگر با مهرجویی کار کنم

مصاحبه کننده: هانیه خاوری

نظر شما
ارسال نظر